Celebritization

rode loperTot in de 19de eeuw werden personen beroemd en herinnerd nadat ze iets hadden gedaan dat belangrijk of memorabel was. Julius Caesar en Napoleon Bonaparte werden legendarisch dankzij hun veroveringen, Christoffel Columbus en Isaac Newton werden beroemd vanwege hun ontdekkingen, William  Shakespeare en Leonardo Da Vinci  bleven in de herinnering dankzij hun kunst.

Proud VIPSinds de twintigste eeuw en de opkomst van de film, televisie en later het Internet kunnen mensen beroemd worden zonder dat ze daarvoor iets specifiek moeten doen. Zo ontstonden er beroemdheden zoals Paris Hilton en Kim Kardashian. Zij zijn “beroemd zijn omdat ze beroemd zijn” en niemand kan exact uitleggen hoe dat zo gekomen is.

Wij leven in een celebrity culture, wat ervoor heeft gezorgd dat Celebritization een feit is.  En dat komt omdat we vanaf de jaren ’90 beroemdheden steeds belangrijker hebben gemaakt. Iinmiddels hebben sterren een diepe impact op onze hele cultuur, van politiek en religie tot de manier waarop we eten.

DianaCelebritization gebeurt niet zomaar, maar komt voort uit het feit dat personen, handelsgoederen zijn geworden. Prinses Diana is daar een goed voorbeeld van. Ze werd altijd achtervolgt door minimaal 70 fotografen, die op zoek waren naar nét dat shot, wat nóg meer roddelbladen e.d. zou verkopen. Ze hebben haar opgejaagd in haar dramatische leven, tot in haar  dramatische dood in 1997.

Waarna haar dood weer veel geld opleverde, omdat men boeken over Lady Diana vol schreef en de ene na de andere film over haar leven en de wijze waarop ze is overleden werd en wordt gemaakt. Want ook nu nog ruim vijftien jaar na haar dood, word er opnieuw een film over deze intrigerende prinses gemaakt.

quote-bioAndy Warhol is een Amerikaanse kunstenaar, filmacteur, regisseur, muziekproducent en auteur.  Andy Warhol maakte in de zestiger jaren grote schilderijen van Coca-Cola flessenm – waardoor hij mijn aandacht in ieder geval al heeft – maar hij is vooral bekend geworden met zijn quote in 1968; “In the future everybody will be world famous for fifteen minutes“. Van deze quote leren we dat beroemd zijn niet meer iets is wat je door o.a. hard werken zou kunnen bereiken, maar “iets” dat aan mensen toegeschreven wordt. Vervolgens zorgt de status van diezelfde beroemdheid er voor hoeveel geld je als V.I.P.  kunt vragen.

im-a-celebrityEn om die geldstroom in stand te houden, moeten de sterren op steeds meer verschillende terreinen actief zijn. En dat zien we terug in steeds meer TV Shows waarin bekende BN’ers een “kunstje” moeten doen. “Dancing with the Stars”, “Wie is de Mol?” “Expeditie Robinson”, “Sterren Springen” en “Sterren Dansen op het IJs”.

Dit soort celebrity programma’s worden zover uitgemolken dat zelfs een Patty Brard er niet meer aan mee wil werken, nadat haar fameuze “klap duik” tot in den treuren herhaald is.

Fall downIk moet eerlijk bekennen het wel een beetje gehad te hebben, met al die shows, waarin BN’ers moeten (ijs)dansen, overleven of de slimste zijn. Het is zoals Oprah zegt,  dat het soms wel eens goed is om van je voetstuk te vallen, zodat je ook weer eens met beide voeten op de grond komt te staan en weer weet waar het nu eigenlijk om gaat. En dat is niet die “two minutes of fame” wat mij betreft.

RTL boulevardAfgelopen zomer zijn we “overloaded” met de huwelijks perikelen van Ruud en Estelle Gullit en haar nieuwe vlam, Badr Hari. Heeft iedereen een mening over Bram Moszkowicz en vooral over zijn verbroken relatie met Eva Jinek. Via de krant, televisieprogramma’s alle verdere (social) media lieten geen moment voorbij gaan om de laatste “nieuwtjes”  de revue te laten passeren.

scheidenEn sinds vorige week zijn Rafael en Sylvie van der Vaart in alle TV programma’s te zien, vanwege het “klapje” dat Rafael uitgedeeld zou hebben en het nieuws dat het ooit zo gelukkige koppel in scheiding ligt.

Is dat de tol van de roem? Of willen we simpelweg weer gewoon zoals vroeger, bij het uitlaten van de hond, even gluren bij de buren? Misschien willen we ons verkneukelen dat al die beroemdheden, ondanks hun (jaloersmakende) hoge bankrekening en status, net zo goed als wij simpele en nuchtere Hollanders, ook worstelen met de mindere leuke kanten van het leven?

VIMHoe het ook zij, ik ga alleen voor deze titel…..

VIP oma…..en sinds een tijdje ook voor deze…..

Did you get the big picture?!

Teachless

Bedankt voor je reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s